Crossroad To Damnation Trapped In Twilight

Self Release

Crossroad To Damnation

Na het uitkomen van de ‘Frozen In Time’ EP (2010) van het Nederlandse Crossroad To Damnation heeft de band een aantal veranderingen ondergaan. Zo heeft zanger, grunter Johan van der Meijden de band verlaten en is zijn plaats ingenomen door zangeres Lorraine Lysen. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de progressieve death metal die de band ons bracht plaats heeft moeten maken voor progressieve metal voorzien van cleane vocalen.

Opener “Save Your Breath”is echter meteen een tegenvaller wat betreft de vocale prestaties van Lorraine Lysen. Het geheel is nogal uit de toon en aan de dunne kant. Nu was ik al niet helemaal tevreden over de prestaties van grunter Johan van der Meijden, maar de toevoeging van Lorraine weet mij ook niet echt te overtuigen. Misschien ligt het aan de gebrekkige opname kwaliteit, maar het geluid van dit schijfje is nu niet om over naar huis te schrijven. Nu heb ik over het algemeen wel begrip voor albums die in eigen beheer zijn opgenomen, maar wat betreft de productie en vooral het geluid valt er toch veel meer uit te halen. In muzikaal opzicht weet de band de band dan nog wel te overtuigen en weten de heren met pakkende riffs en de juiste melodieën te komen. Luister maar eens naar uptempo “The Descent”. Ook het instrumentale “Twilight Storm” is een prima song. Het zijn echter de overgangen tussen de onderlinge passages die wel wat beter op elkaar afgestemd hadden mogen worden. De song is hierdoor eigenlijk een onsamenhangend geheel geworden. Het album wordt vervolgens afgesloten met het titelnummer van het album, een brute song voorzien van donkere grunts, melodieus gitaarwerk en degelijke baspartijen. Opvallend detail is dat zangeres Lorraine geen bijdrage aan deze song levert.

Met ‘Trapped In Twilight’ heeft Crossroad To Damnation een niet al te best album afgeleverd. Vooral de zangpartijen van Lorraine Lysen en de onsamenhangende passages liggen mij niet zo waardoor het geheel nogal eens wat te wensen over laat. Wat mij betreft sluit de band zich dan ook nog een tijdje op in de oefenruimte om er één geheel van te maken. Als de band in die tijd dan ook nog eens wat tijd steekt in het zoeken van de juiste producer al het allemaal nog wel goed komen. Voor degene die na het lezen van deze review geďnteresseerd zijn in de band, het album is in zijn geheel te downloaden op de website van de band.

01. Save Your Breath
02. Within
03. The Descent