Conan's First Date Effigies

Eigen beheer

Conan's First Date

Conan's First Date is een band uit Hongarije die ergens in 2008 werd opgericht. De band maakt stevige, brute death'n'roll, gemixt met enige thrash, stoner en southern invloeden. Het geluid komt hierdoor ergens tussen Pantera, Down, Black Label Society, Entombed en Machine Head in te liggen. De band kon inmiddels rekenen op lovende kritieken van de pers, en onlangs werd in eigen beheer ‘Effigies’ uitgebracht.

‘Effigies’ bestaat eigenlijk uit twee EP’s, de eerste vier songs van deze release zijn nieuwe songs en het album wordt verder aangevuld met vijf nummers die afkomstig zijn van de in 2009 verschenen debuut EP “The Werewolf's Rising”. Het album opent met het stevige “Effigy”, voorzien van brute riffs, krachtige drumpartijen en zware vocalen die me zo nu en dan wat aan Phil Anselmo (Pantera, Down) doen denken. Ook het volgende “Killing Machine” kent dezelfde ingrediënten. Vervolgens gaat tijdens “Million Miles From Home”, een cover van de jaren negentig rave/techno band Dune het roer wat om, want de cleane vocalen en het rustige tempo van de song zijn even andere kost dan wat we tot nu gehoord hebben. Wat mij betreft is deze track dan ook een beetje de vreemde eend in de bijt van deze release. Het eerste deel wordt dan afgesloten met het instrumentale “Swallow The Sea”. Het tweede deel van deze release verschilt vervolgens niet zoveel van het eerste, “Punishment”, is opnieuw een stevige song die heerlijk doorbeukt. Het enige verschil is dan ook dat de songs wat meer thrash invloeden bevatten. Luister maar eens naar “HypoChrist”, of de felle afsluiter “The Werewolf Rising”.

Met deze release weet Conan's First Date mij te overtuigen, vooral de eerste twee songs van de ‘Effigies’ EP kunnen mij wel bekoren. Het enige nadeel dat ik dan ook heb kunnen ontdekken is dat het album nog geen half uur duurt. Verder is het geluid prima, fans van eerder genoemde bands moeten zeker eens de moeite nemen om deze band een kans te geven.

Effigies EP
01. Effigy
02. Killing Machine