Carlos Lichman Genocide

Eigen beheer

Carlos Lichman

Dat Yngwie Malmsteen veel gitaristen heeft beïnvloed met zijn neo-klassieke manier van spelen, is bekend. Het lijkt een soort van regel te zijn als je een solo gitaaralbum als gitarist onder de aandacht wil brengen om dat ook vooral te benadrukken. Dat geldt ook voor de Braziliaanse gitarist Carlos Lichman. Hij bracht al albums uit sinds 2001 en van zijn album ‘Firestorm’ werd ook een gitaar methode uitgebracht. Nu is daar zijn volgende : ‘Genocide’.

Op ‘Genocide’ etaleert hij zijn kunnen in 12 songs die samen een speeltijd bedragen van rond de veertig minuten. De opener “Hellish priest” bestaat voornamelijk uit heel veel noten. Mijn eerste gedachte is: “Oh nee. Weer een gitarist die op gitaar spelen zit en daar een sport van maakt!” Gelukkig brengen de overige nummers van tijd tot tijd wat meer variatie. De riffs, die als basis dienen voor vele songs bevinden zich in de thrash hoek: voornamelijk Cacophony-achtige dingen. Niet raar als je Jason Becker en Marty Friedman als andere invloeden noemt. “Symbolic Philosopher” is een leuke hommage aan Chuck Schuldiner (die briljante gitarist van Death). De songs kunnen je van tijd tot tijd bekoren maar sommige delen zijn ook moeilijk aan te horen door de overkill aan solo’s. De titel ‘Genocide’ (volkerenmoord) moet men in dit geval van tijd tot tijd lezen als muziekmoord. Een orgeltje in “Ceifador” is dan ook een welkome afwisseling net als het relaxte “Speed Adagio”. Weinig rare fratsen. In “Frankenstein Baby” is een gastrol weggelegd voor Theodore Ziras. Opvallend is dat zijn inbreng voor het grootste gedeelte meer rust uitstraalt dan van de hoofdgitaarspeler van dit album. Datzelfde geldt voor Vernon Neilly die het grootste gedeelte van Ballet” voor zijn rekening neemt. Door dit soort bijdragen komt er meer balans in de nummers.

De ene song zal je meer bevallen dan de ander. De productie had wel wat vetter gemogen. Met de huidige muzikale middelen zou dit moeten kunnen. Misschien moet Carlos de volgende keer een album samen met een Theodore of Vernon opnemen waardoor hun inbreng de muziek naar een hoger plan kan trekken. Carlos schiet qua techniek niet tekort maar qua inventiviteit om een geheel album te boeien, mist hij toch één en ander.

01.Hellish Priest
02.Blood Searcher
03.The Symbolic Philospher