Blood Feud Hiding Behind The Light

Self Released

Blood Feud

Het uit IJsland afkomstige Blood Feud is in 2004 opgericht en onlangs heeft de band het debuutalbum ‘Hiding Behind The Light’ afgeleverd dat in eigen beheer is opgenomen. In 2008 zag de EP ‘Adjustment To The Sickest' al het levenslicht en wist de band het in 2012 tot een tweede plaats te schoppen in de Wacken Metal Battle.

Het geluid van de band ligt in het death / thrash metal straatje voorzien van de nodige Scandinavische invloeden. Zo gaat het album krachtig van start met het afwisselende “Myrkvi”, dat voorzien is van technisch gitaarspel, vette riffs, krachtig drumwerk. De enigszins krijsende zangpartijen van Böðvar Ólafsson worden afgewisseld met wat diepere donkere grunts van bassist Óskar Rúnarsson. De kombinatie van death / thrash bevalt me echter wel. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het uptempo “Hiding Behind The Light” waarbij in de zangpartijen zelfs enige old school hardcore invloeden doorsijpelen. Wat verder opvalt is dat band behoorlijk technisch onderlegd is, waardoor de songs voorzien zijn van vele breaks voorzien van de nodige melodie zoals goed hoorbaar is tijdens een nummer als “ImPerishable”. Verder komen we dan nog het instrumentale “Karisma” tegen waarna het album op gepaste wijze wordt afgesloten met het afwisselende “We Own the Night”.

Met ‘Hiding Behind The Light’ weet de band een prima visite kaartje af te leveren en ondanks dat de band het album in eigen beheer opnam is het geluid zeer redelijk. Verder klokt het album net iets boven de vijfenvijftig minuten, waarmee we op een gemiddelde van zo’n vijf minuten per song komen. Ook ziet het artwork er prima verzorgd uit, dus mocht je binnenkort een keer in IJsland vertoeven en speelt de band om de hoek zal ik er zeker een bezoekje aan wagen.

01. Myrkvi
02. Hiding Behind The Light
03. Infected Prophecy