Bandito II

Self Release

Bandito

Op 12 maart is de tweede EP van het uit Nijmegen afkomstige Bandito uitgekomen, de opvolger van de eind 2009 verschenen eerste EP van de band. Ook deze nieuwe EP is in eigen beheer opgenomen en heeft de toepasselijke titel ‘II’ meegekregen. Het schijfje telt wederom vier tracks, die gezamenlijk een tijdsduur van zeventien en een halve minuut beslaan. De muzikale voorkeur van de band moet gezocht worden in de jaren zeventig hardrock, waarbij de band tevens bands als Kyuss, Down en Atomic Bitchwax als grootste inspiratiebron noemt.

Het album gaat van start met “1000 Hands”, een dreunende rocksong voorzien van zware, vette riffs en gierende gitaarwerk. Ook het volgende “Nothing Good, Nothing Bad” is voorzien van degelijk gitaarwerk, al is de song wat rustiger en meer blues georiënteerd dan de opener van het album. “Dead Man Running” gaat vervolgens van start met spetterend gitaarwerk. Verder is dit gewoon een prima hardrock nummer voorzien van de nodige groove, krachtige drumpartijen en melodieuze vocalen. Tijdens het afsluitende “Just Business” gaat het er wat steviger aan toe. De song is wat rauwer dan de rest, voorzien van sterk gitaarwerk, dat in positieve zin zo nu en dan wel wat weg heeft van Iron Maiden. Ik moet dan ook toegeven dat deze laatste song me goed bevalt.

Met nummer “II” heeft de band een degelijk visitekaartje afgeleverd. Het geluid is prima en ik denk dat het nu eens tijd wordt voor de band om aan een volwaardig album te gaan denken. Verder ziet het artwork er zeer fraai uit, dus gewoon kopen die plaat, die als 10 inch in rood vinyl verkrijgbaar is via de website van de band. De nummers van dit schijfje zijn overigens ook gratis via het online muziekplatform Bandcamp te downloaden.

01. 1000 Hands
02. Nothing Good, Nothing Bad
03. Dead Man Running