Bandito Bandito

Self Release

Bandito

Onlangs kreeg ik de gelijknamige EP van het uit Nijmegen afkomstige Bandito aangeboden. De band is sinds begin 2009 in de huidige line-up bij elkaar en won afgelopen jaar de bandcompetities ‘De Roos van Nijmegen’ en 'De Gesel van Gelderland’. Tevens was de band te zien op diversen festivals zoals ‘Huntenpop’ en ‘De Affaire’ en werden er natuurlijk ook diversen clubshow afgewerkt. De band noemt zelf invloeden van band als Kyuss, Down en Atomic Bitchwax waardoor de band meteen mijn aandacht weet te trekken.

De vier tracks tellende EP opent met “No One”, een degelijke, stomende rock song voorzien van stevige riffs, jankende gitaren, krachtige drumpartijen en melodieuze vocalen. De samenzang aan het begin van “Trent Boyett” doet vervolgens heel erg poppy aan, maar gelukkig gaat de song al snel verder met een krachtige riff. Echter de zangpartijen die zanger Jord ons voorschotelt, kunnen mij niet grijpen en zijn gewoonweg niet rauw genoeg. Ook tijdens het volgende “Killing Black” hakken de gitaren er lekker op los, maar het geheel weet mij net niet in te pakken. Het album wordt vervolgens afgesloten met het uptempo “Cubic Cycle”, deze song is wat rauwer dan de rest van het album en bevalt mij eigenlijk prima.

Eigenlijk doet Bandito niets wat nog nooit eerder is gedaan, de band grijpt terug op ouderwetse stijlen die we natuurlijk al vele malen gehoord hebben. Dit neemt echter niet weg dat de band met deze debuut EP een degelijk, groovy stoner achtige rock album heeft weten af te leven. De productie is niet bijzonder, maar de band laat wel het nodige spelplezier horen, en dat is dan ook waar de band zijn kracht uit zal moeten putten.

01. No One

02. Trent Boyett

03. Killing Black