Baden Metal Flight Of The Griffin

Eigen Beheer

Baden Metal

Baden Metal is een “Local Scene Support” platform dat sinds 2002 actief is waarbij een rol is weggelegd voor de locale bands, promotors, clubs, radiostations en labels uit de omgeving van Baden. In 2008 bracht de organisatie al een verzamel cd uit, en nu is daar een twee exemplaar bijgekomen dat de titel ‘Flight Of The Griffin’ heeft meegekregen.

Het album gaat van start met de song ‘Immortal’ van Son of Sounds, waarbij de band in de NWOBHM stijl opereert waarbij het geluid nogal te wensen overlaat. “Leaving The Circle” van Storm Warning klinkt vervolgens nogal gedateerd, waarbij de zangpartijen wel wat weg hebben van de beginjaren van Kai Hansen. Met “Take Command” van Sceptor en “This Time The Galaxy” van Malice In Wonderland gaat het tempo vervolgens wat omhoog, waarbij de laatste song is voorzien van donkere grunts en hoge vrouwen zangstemmen. “Für Die Ewigkeit?” van Maersung is een stevige song, voorzien van diepe donkere grunts waarbij de song wel wat weg heeft van een band als Paradise Lost. “Distance Calling” van Bloodforge is een krachtige, uptempo deathmetal song al had het gitaargeluid wel wat zwaarder mogen klinken. “Black Death” van Painful is een krachtige death/black metal song, voorzien van diepe grunts en ijzige vocalen. Ook “Eva” van Gefrierbrand is een kruising tussen speed, death en black metal. “Shred Faction” van Chaossphere ligt vervolgens in het speed/thrash metal straatje. “Feindfahr” van Pessimist is een snelle thrash song, waarbij een naam als Assassin bij me opkomt. Mission In Black heeft vervolgens leentjebuur gespeeld bij Testament, waarop het verder gaat met het eveneens thrashy “Seeking Domination” van Paniczone. Ook “Murder Diary” van Soilid is vervolgens een moderne, krachtige songs voorzien van invloeden van onder meer een band als Killswitch Engage. Naast de vijftien bands die het schijfje bevat hebben een aantal bandleden ook gezamenlijk een nummer opgenomen in de vorm van het “Badnerlied”.

Al met al heeft de organisatie een mooi overzicht afgeleverd van wat er in de omgeving van Baden aan bands rondloopt. Verder ziet de digipack er zeer verzorgd uit, waarbij alle bandinfo te vinden is inclusief een foto van alle bands.

01. Sons Of Sounds - Immortal
02. Storm Warning - Leaving The Circle
03. Sceptor - Take Command