Apparition Reminiscence

Self Release

Website: Apparition

Een bandje uit de regio, dat is altijd leuk om te beluisteren. Opgenomen bij mij aan het eind van de straat, bij wijze van spreke. Kijken wat Den Haag zo te bieden heeft, op het gebied van metal, naast bijvoorbeel Magion, Roadkill en Doncker.

De website van Apparition biedt me wel een paar aanknopingspunten voor deze review. Ze schrijven over zichzelf dat ze beďnvloed zijn door Opeth, Children of Bodom en Tool. Nu hoeven ze niet bescheiden te zijn, maar van mij mogen ze die laatste twee weglaten. Ik wil ze niet beschuldigen van plagiaat of kopiëren, maar het doet me allemaal wel erg denken aan Opeth ten tijde van 'Morningrise'. Nu wil ik de band ook zeker niet afdoen als Opeth kloon en er zijn zeker mindere bands om mee vergeleken te worden! In 35 minuten krijgen we een vijftal nummers te horen, waar in de spanning goed opgebouwd wordt, en waar afwisseling centraal staat. Akoestische stukken met mooie zang worden gevolgd door zware metal passages met een gepaste grunt. Luister maar naar het eerste nummer “Epitome of Confusion” (wat een titel), waarvan de introductie zo op 'Morningrise' of 'My Arms Your Hearse' zou kunnen staan. Het gaat te ver om de band af te doen als een pure kloon, maar het is duidelijk te horen waar ze de mosterd halen. Verder is deze mooi afgewerkte cd / demo / mini de aanschaf zeker waard. Muzikaal wordt er namelijk best goed gemusiceerd. De zang is helder en de grunt zit ook wel goed. Mooie arrangementen waarbij ook goed oog voor detail is gehouden door wat subtiele keyboard klanken hier en daar, en er wordt goed gebruik gemaakt van de 2 gitaristen. Als deze band binnenkort bij jou in het café om de hoek of ergens in een klein zaaltje speelt en je kan de muziek van Opeth en oude Anathema waarderen, zou ik zeker gaan kijken. En koop die demo, want voor dat geld hoef je het niet te laten om een mooi afgewerkt product aan te schaffen! (Koos van Marle)

01. Epitome of Confusion
02. Echoes
03. Civilisation Obsolete