Always Fallen See My Blood

Self Release

Website: Always Fallen

Het Belgische Always Fallen is in de zomer van 2005 opgericht, na enkele line-up wisselingen werd begin 2007 de eerste demo ‘No Mercy For Sinners’ uitgebracht. Deze demo leverde de band een groot aantal live shows op, zo werd er opgetreden met o.a. Sodom. Imperious Rex, Killer en Maroon, tevens lukte het de band in 2007 en 2008 om tot de Belgische finale door te dringen van de Wacken Open Air Metal Battle, dat eigenlijk al genoeg zegt over de klasse van de band.

Inmiddels heeft de band een tweede drie tracks tellende demo opgenomen, het eerste nummer “See My Blood“ gaat van start met zeer solide gitaarwerk, de song gaat vervolgens over in een uptempo thrash song, het nummer zit verder vol tempo wisselingen, sterke riffs, krachtig drumpartijen en messcherpe solo’s die me wel wat aan grootheden als Slayer en Megadeth doen denken. De band geeft dan ook zelf aan sterk beďnvloed te zijn oude thrashbands zoals Exodus, Metallica, Hallowes Eve, Artillery en Slayer en dat kan ik inderdaad niet ontkennen. Het volgende “Hail To Fire” gaat meteen zeer snel van start, de zang van Kenny Devos is tijdens deze song een stuk bruter en wordt afgewisseld met cleane stukken, vooral de agressieve stukken bevalen mij wel. Ook het afsluitende “The Prophecy” bevat dezelfde ingrediënten als beide voorgaande songs. De knallende drumpartijen van Thibau Coosemans staan erg goed in de mix en beide gitaristen weten mij aangenaam te verassen met enkele uitstekende solo’s, het refrein bevat tevens wat meer melodie waardoor het geheel een zeer afwisselend geheel wordt dat goed in het gehoor ligt.

Met ‘See My Blood’ heeft de band een uitstekend visitekaartje afgegeven. Het album werd opgenomen in de SweetSour Studio onder leiding van Niek Tournois (Spoil Engine), de drums werden opgenomen onder leiding van Mathias Hellebuyck en het geheel werd gemasterd door Jochem Jacobs (Textures) in de Split Second Sound studio. Het geluid is dan ook prima in orde, de onderlinge instrumenten zijn erg goed te onderscheiden en vooral de drums klinken heerlijk vet. Als de band hiermee geen deal weet te scoren dan weet ik het ook niet meer, heren platenlabels wakker worden dus!! Verder ziet het artwork er erg verzorgd uit, voor wie alvast een voorproefje wil horen kan terecht op de myspace pagina van de band.

01. See My Blood

02. Hail To Fire

03. The Prophecy